E-POWER: DE UNIEKE, GEËLEKTRIFICEERDE AANDRIJFLIJN VAN NISSAN, ZONDER STEKKER

DE NIEUWE, GEDURFDE EN INNOVATIEVE E-POWER-AANDRIJFLIJN VAN NISSAN WORDT ROND HET EINDE VAN DEZE ZOMER LEVERBAAR IN DE NIEUWE NISSAN QASHQAI. MET DEZE BAANBREKENDE, GEËLEKTRIFICEERDE AANDRIJFLIJN VERVULT HET MODEL OPNIEUW EEN VOORTREKKERSROL IN HET CROSSOVER-SEGMENT DAT DE NISSAN QASHQAI ZELF CREËERDE.

 

De Nissan Qashqai wordt als eerste model in Europa leverbaar met de e-POWER-aandrijflijn. Deze aandrijftechniek – die exclusief is voor Nissan en een belangrijk onderdeel vormt binnen de Intelligent Mobility-strategie van het Japanse automerk – wordt gekenmerkt door een unieke benadering op het gebied van elektrificatie om dagelijks ritten zowel plezierig als efficiënt te maken.

 

‘Met de introductie van het innovatieve e-POWER-systeem in de nieuwe Qashqai brengt Nissan meer van zijn pioniersgeest naar het Crossover-segment. Klanten zullen genieten van het typische rijgevoel van een EV, maar dan zonder rekening te hoeven houden met opladen. Tevens vertegenwoordigt e-POWER een belangrijke mijlpaal in Nissans elektrificatiestrategie’, zegt Guillaume Cartier, Voorzitter van Nissans AMIEO-regio.

 

Waarom e-POWER?

Onderzoek van Nissan toont aan dat Europese Crossover-rijders meer dan 70% van hun ritten afleggen in stedelijke en voorstedelijke gebieden. Het blijkt ook dat consumenten zich kennelijk verplicht voelen om concessies te doen aan het rijplezier bij de keuze van een milieubewuste auto. Het e-POWER-systeem bewijst het tegendeel.

 

Dit aandrijfsysteem is specifiek afgestemd op de behoeften van Europese automobilisten en combineert optimale brandstofefficiency met een flinke dosis elektrisch rijplezier. Om dit te bereiken, zijn twee specialismen van Nissan bij elkaar gevoegd: batterij- en motortechnologie en de verbrandingsmotor met variabele compressieverhouding. e-POWER is de ideale aandrijftechnologie voor automobilisten die geen tijd hebben om de batterij met een laadkabel op te laden, of dat gewoonweg niet willen, maar wel dagelijks in stedelijk gebied rijden en een eerste stap willen zetten op het gebied van elektrisch rijden.

 

Elektrisch aangedreven wielen

Het gehele e-POWER-systeem bestaat uit een krachtige batterij, een 1,5-liter driecilinder turbobenzinemotor met variabele compressie, een generator, een omvormer en een elektromotor van vergelijkbare grootte als bij een 100% elektrische Nissan. De benzinemotor is verantwoordelijk voor het opwekken van elektriciteit. Afhankelijk van de situatie wordt de stroom opgeslagen in de batterij, direct naar de elektromotor gestuurd of worden beide tegelijk voorzien van elektriciteit. Een belangrijk kenmerk van het e-POWER-systeem is dat de elektromotor als enige krachtbron is verbonden met de wielen. Zoals bij een volledig elektrische auto reageert dus ook de Qashqai e-POWER onmiddellijk en lineair op de bewegingen van het gaspedaal.

 

Daarmee is Nissans e-POWER een aantrekkelijk alternatief voor traditionele hybrideauto’s waarbij bestuurders de inherente tekortkomingen van de rijervaring moeten accepteren. Het e-POWER-systeem van de nieuwe Nissan Qashqai is expliciet ontworpen om de plezierige, moeiteloze en soepele rijervaring te bieden die hoort bij een volbloed elektrische auto, maar dan zonder de noodzaak van opladen.

 

Populaire aandrijftechniek

De e-POWER-aandrijftechniek werd in 2017 voor het eerst geïntroduceerd in Japan in de Nissan Note. Een jaar later werd deze compacte gezinsauto bestverkochte auto van Japan.

 

Om te voldoen aan de eisen van Europese consumenten en hun dagelijkse ritten is het e-POWER-systeem in de Nissan Qashqai grondig gemodificeerd. In tegenstelling tot de Nissan Note e-POWER met een 1,2-liter driecilinder benzinemotor en een systeemvermogen van 95 kW (127 pk), heeft de Qashqai e-POWER een 1,5-liter driecilinder benzinemotor met een turbo en variabele compressie. Het vermogen van deze benzinemotor bedraagt 115 kW (156 pk), het systeemvermogen komt uit op 140 kW (188 pk).

 

Het voordeel van het e-POWER-systeem is dat de benzinemotor binnen het optimale bereik en de beste compressieverhouding opereert, wat resulteert in uitzonderlijke brandstofefficiëntie en een lagere CO2-uitstoot in vergelijking met een conventionele aandrijflijn waarbij de verbrandingsmotor rechtstreeks de wielen aandrijft. Daarnaast is de motor ook verfijnder dankzij minder motorgeluiden. Bijkomend voordeel is verder dat de benzinemotor een minimale impact heeft op de luchtkwaliteit in Europese steden.

 

Doordat de wielen uitsluitend worden aangedreven door de elektromotor, is het maximale koppel al direct vanaf stilstand beschikbaar en is er geen vertraging bij de bewegingen van het gaspedaal. Bij een traditionele hybrideauto moet mogelijk eerst een bepaald toerental worden bereikt om te kunnen reageren op de input van het gaspedaal. Dat kan vertraging in de reactie opleveren. De onmiddellijke respons van het e-POWER-systeem zorgt voor een unieke en enerverende rijervaring onder alle rijomstandigheden.

 

De stroom die gegenereerd wordt door de benzinemotor kan worden opgeslagen in de batterij of via de omvormer direct naar de elektromotor worden gestuurd. Voor maximale prestaties tijdens het accelereren of bij rijden op hoge snelheid krijgt de elektromotor stroom van de benzinemotor en de batterij tegelijk, wat ook het hogere systeem vermogen verklaart. Tijdens het remmen en vertragen wordt kinetische energie teruggewonnen en opgeslagen in de batterij om de efficiëntie verder te optimaliseren.

 

‘We weten dat potentiële klanten van de Nissan Qashqai e-POWER bijna driekwart van hun ritten afleggen in stedelijke en voorstedelijke gebieden. Daarom hebben we het e-POWER-systeem zodanig ontwikkeld dat het in die omstandigheden zo efficiënt, effectief en discreet mogelijk werkt. Maar er zijn geen compromissen op het gebied van rijprestaties. De reactie bij het wegrijden is onmiddellijk dankzij de elektrische aandrijving naar de wielen en er is geen onderbreking tijdens het accelereren vanwege het ontbreken van een versnellingsbak’, zegt David Moss, Senior Vice President, Region Research & Development bij Nissan Technical Centre Europe.

 

Variabele compressieverhouding

Het hart van Nissans unieke e-POWER-systeem wordt gevormd door de 1,5-liter driecilinder turbobenzinemotor die speciaal voor deze toepassing is ontwikkeld. Een bijzondere eigenschap van deze motor is dat de compressieverhouding variabel is. Afhankelijk van de motorbelasting zorgt dit voor optimale prestaties en uitzonderlijke efficiency. Nissans eerste motor met variabele compressietechnologie, die in 2018 debuteerde in een model van Nissans premium dochtermerk Infiniti, werd al snel door het Amerikaanse automotive-adviesbureau Ward’s aangemerkt als één van de tien beste motoren ter wereld.

 

De compressieverhouding in deze verbrandingsmotor varieert tussen 8:1 en 14:1. Dit wordt bereikt door een actuator die de lengte van de zuigerslag aanpast op basis van de belasting, ofwel de vraag naar vermogen.

 

In rijsituaties waarbij weinig stroom wordt verbruikt, zoals een constante snelheid met een goede laadtoestand van de batterij, bevindt de compressieverhouding zich in het hogere bereik voor een zo laag mogelijk brandstofverbruik. Bij veel vraag naar vermogen om de batterij op te laden of om de elektromotor rechtstreeks van stroom te voorzien, wordt een lagere compressieverhouding geactiveerd om het vermogen van de verbrandingsmotor te maximaliseren. De overgang tussen de verschillende compressieverhoudingen gaat geheel naadloos en zonder input van de bestuurder.

 

‘Het e-POWER-systeem in de Qashqai is een unieke Nissan-technologie die efficiëntie en rijplezier vooropstelt in de rijervaring. Bij de ontwikkeling van het systeem voor de Europese markt waren we vastberaden om geen concessies te doen ten aanzien van het rijgedrag van de Nissan Qashqai e-POWER. Onze technologie biedt het beste van twee werelden en vertegenwoordigt het beste van Nissan – gedurfd, baanbrekend en innovatief – terwijl de bestuurder centraal staat’, voegt Moss toe.

 

 

 

Linear Tune

Centraal bij de ontwikkeling van het e-POWER-systeem voor de Nissan Qashqai was het creëren van een ‘verbonden’ rijervaring, waarbij het toerental van de benzinemotor in verhouding blijft tot de rijsnelheid van de auto. Ingenieurs van het Nissan Technical Centre Europe (NTCE) in het Verenigd Koninkrijk en Spanje werkten samen aan de ontwikkeling van het zogeheten “Linear Tune-systeem”.

 

Deze functie verhoogt geleidelijk het toerental van de benzinemotor tijdens accelereren, zodat de motorgeluiden in overeenstemming zijn met de rijprestaties die inzittenden op dat moment ervaren. Veel bestuurders ervaren het als onprettig als het motortoerental plotseling stijgt zonder evenredige toename van de rijsnelheid. Het Linear Tune-systeem van Nissans e-POWER-aandrijflijn voorkomt dit fenomeen.

 

e-Pedal Step

Vergelijkbaar met de Nissan LEAF profiteren ook berijders van de Qashqai e-POWER van een nieuwe rijervaring met één pedaal, genaamd e-Pedal Step. Hiermee wordt het rijden in stedelijk gebied met veel start/stopverkeer minder vermoeiend, aangezien de bestuurder niet continu zijn voet hoeft te bewegen om het gas- en rempedaal te bedienen. Met de e-Pedal Step kun je zowel versnellen als vertragen door alleen het gaspedaal te bedienen.

 

De e-Pedal Step dient via een schakelaar op de middenconsole te worden geactiveerd, waarna de auto op gebruikelijke wijze accelereert bij het indrukken van het gaspedaal, maar ook remt als het gaspedaal wordt losgelaten. Bij gas los vertraagt de Qashqai e-POWER met een kracht van 0,2g – genoeg om de remlichten te laten branden – tot kruipsnelheid. Daarmee zorgt de e-Pedal Step ook voor soepele parkeermanoeuvres met lage snelheden. De ervaring leert dat bestuurders snel gewend zijn aan deze nieuwe, intuïtieve en minder veeleisende manier van autorijden.

 

Geëlektrificeerd aanbod

De nieuwe e-POWER-aandrijflijn voor de Nissan Qashai wordt aangeboden naast de 1,3-liter mild hybrid-motor die beschikbaar is in twee vermogensvarianten: 103 kW (140 pk) en 115 kW (158 pk). Beide versies staan garant voor energieke prestaties in combinatie met lage verbruiks- en emissiewaarden.

 

De derde generatie van de Nissans Qashqai blijft trouw aan de originele formule: een opvallend design, optimale welzijn aan boord dankzij intuïtieve technologie en een zowel efficiënt als enerverend rijgedrag.

 

‘Met Nissans gedurfde e-POWER-technologie denken we dat klanten verzot zullen raken op de elektrische aandrijflijn, zonder zich zorgen te hoeven maken over het rijbereik. Het is een aandrijflijn waarmee zij graag rijden en die helpt om hun dagelijks leven te vergroenen. Over het algemeen zal de Qashqai e-POWER klanten aantrekken die nog niet klaar zijn voor een volledig elektrische auto, maar wel milieubewust willen rijden en willen genieten van het plezierige rijgedrag van een EV’, besluit Arnaud Charpentier, Region Vice President, Product Strategy and Pricing, Nissan AMIEO-regio.

NISSAN PRIMASTAR

NV250
 

€199/MAAND* ZBTW

FINANCIËLE RENTING

Aanbevolen catalogusprijs € 31.370

 

Sluit venster

U heeft gekozen voor
Please wait...